De Belastingdienst
Written on: Sat, 28 Aug 2010; 00:58
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel… Dat is de slogan waar de belastingdienst al jaren mee adverteert. En als we de voorbeelden uit de reclames mogen geloven, dan is dat ook zeker waar. We kunnen aangifte doen op internet, toeslagen aanvragen op het internet. Bijna alles kan thuis vanuit de luie stoel, zonder ook maar iets op de post te hoeven doen. Dat klinkt wel heel makkelijk! En voor de meeste mensen is dat geheid zo. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd.
Nu zal ik van tevoren wel even zeggen dat ik in bijna ieder opzicht een geval apart ben. Dat neemt echter niet weg dat de belastingdienst het deze keer wel erg bont heeft gemaakt.
Net als iedere andere jongere die een baantje heeft gehad in de loop van het jaar vulde ik braaf in februari een TJ-biljet in. Om me heen kreeg iedereen brieven en eind mei, begin juni ook hun geld terug van de belastingdienst. Ik echter niet.
Toch maar de belastingdienst opgebeld om even te informeren of alles goed zat. Een vriendelijke jongeman ging even in het systeem kijken. Nee, er stond niet dat ik al een biljet had ingeleverd en nee, hij begreep niet hoe dat kwam. Hij zou me wel even doorverbinden. Zijn collega wist me te vertellen dat als ik in het buitenland had gezeten - dat had ik toch? - ik een ander biljet in moest vullen, daar was het fout gegaan. Hij zou het biljet naar me toesturen, en dat zou 6 tot 8 weken duren.
Een volle 8 weken later had ik nog steeds geen formulier, dus hing ik weer met de belastingdienst aan de telefoon. Nee, er stond niet in het systeem dat ik een M-biljet zou krijgen, dus hij zou me er wel weer een opsturen. Weer 6 tot 8 weken. Via via hoorde ik dat de belastingdienst ook gewoon een kantoor heeft in Zwolle, dus daar toch nog maar even langs. Wie weet kon ik het biljet wel meteen meenemen en was alles opgelost!
Een zeer vriendelijke medewerker van de belastingdienst probeerde erachter te komen waarom het zo moeilijk was mij een biljet te verstrekken. Nu is het zo dat voor mensen die ingeschreven staan in de regio Zwolle het biljet sowieso al in Almere aangevraagd moet worden, dus dat kost al tijd. Nu was het nog ingewikkelder want om de 1 of andere reden verbleef mijn dossier nog steeds in de regio Amersfoort, dus hij kon niks voor me doen. Hij heeft allerlei collega's geprobeerd te bellen en uiteindelijk een collega in Amersfoort een email gestuurd. Die zou me bellen.
En zowaar kreeg ik vanmorgen een telefoontje van een medewerker van de belastingdienst. De zaak zat wat ingewikkeld in elkaar, want ze hadden te maken met het feit dat mijn vader een paar jaar geleden overleden was. Sorry? Ik was er toch wel vrij zeker van dat mijn vader nog springlevend was en is. Nou, dat was dan toch wel raar want er was een A. Houwink overleden in 2000-nogwat, en die was toch familie? Ja, mijn opa, maar die zou nu al ver over de 100 zijn. Nee, dat was hem niet want deze persoon was geboren in 1957. Wel mijn vader dus. Na het dossier van mijn vader ingezien te hebben kwam ze tot de conclusie dat er inderdaad geen overlijdensdatum ingevuld was en dat haar collega een fout moest hebben gemaakt of dat ze het zelf verkeerd "verwoord" had.
Alsnog was mijn zaak niet zonder problemen. Mijn vader is blijkbaar ondernemer - naar eigen zeggen is hij voor de belastingdienst geen ondernemer, dus daar klopt ook al iets niet - en doordat ik vroeger bij mijn ouders woonde viel ik nog onder dat ondernemerschap. Dat ik ondertussen 18 ben en niet meer thuis woon had niemand zich blijkbaar gerealiseerd. Ze zou mijn dossier verhuizen naar Zwolle, en dan kan ik vanaf volgende week eindelijk een nieuw M-biljet aanvragen. So much for "Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel."…